Blog

Productlancering van het jaar:
Falcon Heavy

De lancering van de nieuwe Falcon Heavy raket door Space X is nu al met stip dé productlancering van het jaar. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig: innovatie, concurrentievoordeel, wereldwijd appeal, een overweldigende show met een Tesla cabrio als testvracht, de soundtrack van David Bowie en de heldenstatus van Musk. WOW, hier wordt een marketeer en communicatieprof toch blij van. Bekijk de clip en verwonder je over de show van SpaceX en Elon Musk.

Mark Christiaans | 8 februari 2018

Hoe te positioneren?
De Wolf of Wall Street laat het zien

Voordat je die vraag kunt beantwoorden is natuurlijk de vraag wat positioneren is. Kort gezegd gaat het om het plaatsen van associaties gerelateerd aan je bedrijf in het brein van de diverse doelgroepen. Zodanig dat mensen in deze doelgroep bij wijze van spreken al aan 1 woord of beeld voldoende hebben en meteen allemaal relevante associaties krijgen. Die natuurlijk bijdragen aan een positieve gedachte en de wens om zaken te komen doen. 1 Woord? Niet letterlijk, maar ja…mensen kunnen zich maar kort concentreren dus jouw verhaal moet wel snel duidelijk zijn.

Onlangs zag ik de film Wolf of Wall Street en die bevat een mooie scene over positioneren. Wat gebeurt er? Een groep dubieuze op geldbeluste aandelenhandelaren onder leiding van Leonardo DiCaprio wil uitbreiden door het grote geld niet meer louter te verdienen met het verkopen van goedkope aandelen aan de lagere inkomens maar door ze ook te verkopen aan personen met hogere inkomens. Om acceptabel te zijn voor deze nieuwe doelgroep creëren zij een sjieke naam en bijbehorend logo: Stratford-Oakmont. Natuurlijk fantaseren zij er een mooi verhaal over hun gedegen beleggersachtergrond bij. Vervolgens geeft Leonardo DiCaprio zijn team instructies over hoe je dit verhaal kunt vertellen aan potentiële klanten.

In deze filmscène zitten veel ingrediënten van positioneren: kiezen van een segment, ontwikkeling van een logo, een corporate story. DiCaprio is echter een belangrijk onderdeel vergeten. Je positionering moet geloofwaardig zijn. Dat blijkt niet zo te zijn. Want omdat zijn beleggingen toch niet zo gedegen zijn, wordt hij uiteindelijk gearresteerd. Maar dat neemt niet weg dat de wijze waarop hij het verhaal van Stratford-Oakmont erin hamert bij zijn team hilarisch is om te zien.

Voor liefhebbers van positionering is de film dus zeker de moeite waard.

Mark Christiaans | 24 januari 2018

Game of Thrones
2018: het jaar voor jouw Game of Thrones?

2017 zit erop en dat betekent voor veel bedrijven terugblikken, evalueren en vooruitblikken. En misschien heb je het vorige jaar daar al mee afgesloten. De hamvraag is natuurlijk waar je nu staat met je bedrijf en of je die positie kunt handhaven of versterken. Een soort Game of Thrones voor Business. En waar staat jouw bedrijf? Is je bedrijf in de positie van de familie Lannister die onder druk staat, de positie van de taaie en opverende Starks, of die van de opkomende speler Targaryen?

Moeilijke vragen die soms reflectie vragen, soms onderzoek en meestal besluitvorming en actie. Na de opstart in de eerste helft van januari met recepties en bezoeken over en weer is de tweede helft van de maand een mooi moment om je over deze vragen te buigen. Natuurlijk zonder de veldslagen en moordaanslagen die bij deze bekende miniserie horen.

Primus Optimus Communicatie wenst je een sterke positionering toe.

Mark Christiaans | 18 januari 2018